Centrum prowadzi postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, polegające na:
Oznacza to, że Centrum prowadzi postępowania mediacyjne, których wynik nie jest dla stron wiążący. Niemniej jednak, jeżeli Przedsiębiorca nie zastosuje się do przedstawionej przez mediatora propozycji rozwiązania sporu, Centrum może anulować subskrypcję usług mediacyjnych albo odmówić jej przedłużenia. Oznaczać to będzie brak możliwości dalszego oferowania przez przedsiębiorcę swoim klientom pozasądowego rozwiązywania sporów w ramach Centrum.
Centrum prowadzi Postępowania w sprawach wynikających z umów zawartych na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Ponadto, Centrum prowadzi postępowania w sprawach z rękojmi i niezgodności towaru z umową niezależnie od miejsca dokonania transakcji, usług świadczonych przez Internet a także spory wynikające z umów pomiędzy klientami a przedsiębiorcami będącymi uczestnikami rynku finansowego, zakładami ubezpieczeń, operatorami telefonii komórkowej, operatorami telewizji kablowych, dostawcami mediów oraz podmiotami obracającymi wierzytelnościami z umów z zakresu rynku finansowego, ubezpieczeń, telefonii komórkowej, telewizji kablowej i dostawy mediów.
Centrum Rozwiązywania Sporów Ultima RATIO. jest elektronicznym ośrodkiem mediacyjno - arbitrażowym, w którym postępowania toczą się w wyłącznie online, na dedykowanej platformie informatycznej. Z tego faktu wynikają dla stron liczne udogodnienia, związane z brakiem potrzeby osobistej obecności w ośrodku mediacyjnym ani fizycznego dokonywania czynności związanych ze sprawą. Postępowanie można zatem prowadzić bez wychodzenia z domu, a czynności dokonywać o każdej porze, i w dowolnym miejscu na świecie.
Do szczegółowych udogodnień, służących konsumentom w postępowaniach mediacyjnych przed Centrum, zaliczają się następujące rozwiązania:
Centrum rozpoznaje spory zgodnie z przepisami polskiego prawa oraz Regulaminem Centrum Rozwiązywania Sporów. Regulamin możesz pobrać w sekcji "Do pobrania" poniżej. Centrum nie odwołuje się do pozaprawnych systemów norm, a zasady słuszności czy też inne klauzule generalne stosuje jedynie posiłkowo.
Postępowania prowadzone są w języku polskim.
Konsument może wycofać się z rozmowy oraz postępowania na każdym etapie, bez podania przyczyny.
Centrum może odmówić rozpoznania sporu w następujących sytuacjach:
Mediatorami Centrum są osoby posiadające wykształcenie prawnicze, wpisane na listy mediatorów sądowych przez prezesów właściwych sądów okręgowych.
Koszty prowadzonych postępowań pokrywane są z opłat subskrypcyjnych, uiszczanych przez przedsiębiorców oferujących klientom możliwość pozasądowego rozwiązywania sporów w ramach Centrum. Dla konsumentów postępowania są bezpłatne.
Wykaz podmiotów prowadzących postępowania pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich zgłoszonych Komisji Europejskiej przez państwa członkowskie Unii Europejskiej publikowany jest tutaj.
Adres strony:
ec.europa.eu
Dane kontaktowe Sądu:
„Ultima Ratio”
Pierwszy Elektroniczny Sąd Polubowny przy Stowarzyszeniu Notariuszy Rzeczypospolitej Polskiej w Warszawie
ul. Rydygiera 17/U01, 01-793 Warszawa
Adres poczty elektronicznej Sądu: kontakt@ultimaratio.pl
Centrum nie może na razie określić średniego czasu trwania postępowania w sprawach konsumenckich. Niemniej Regulamin Sądu Polubownego zakłada, że wyroki zapadają nie później, niż w 3 tygodnie od daty wniesienia pozwu.
Centrum nie prowadzi takich statystyk.